Електронна петиція: порядок подання та розгляду
Електронна петиція: порядок подання та розгляду
Правова консультація носить інформаційний характер та не може безумовно застосовуватися в кожному конкретному випадку.
Зміст
- 1Нормативна база
- 2Загальна інформація
- 3Подання електронної петиції
- 4Порядок розгляду електронної петиції
- 5Відповідь на електронні петиції
- 6Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України
- 7Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Кабінету Міністрів України
- 8Порядок розгляду електронної петиції, адресованої органам місцевого самоврядування
- 9Відповідальність за порушення законодавства про звернення громадян
- 10Різновид порушень
Нормативна база
- Конституція україни
- Закон України "Про звернення громадян"
- Закон України "Про доступ до публічної інформації"
- Указ Президента України від 28 серпня 2015 року № 523/2015 "Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року № 457 "Про затвердження Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Кабінету Міністрів України"
Загальна інформація
Електронна петиція до Президента України
Електронна петиція до ВРУ
Електронна петиція до КМУ
Електронна петиція до ОМС
Конституція України (ст. 40) гарантує можливість кожній людині безпосередньо звертатися, направляти індивідуальні та колективні письмові звернення до державних органів, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб.
Електронна петиція — це особлива форма колективного звернення громадян до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування, яке обов'язкове до розгляду за умови набрання необхідної кількості голосів.
Значною перевагою електронної петиції є зручність, оскільки зникає потреба фізично збирати підписи на підтримку петиції. Достатньо зареєструватись, викласти своє звернення на сайті та спостерігати за кількістю голосів, поданих на підтримку петиції. З моменту оприлюднення електронної петиції, її може прочитати та підтримати кожен громадянин. Також мають можливість ознайомитись із петицією представники ЗМІ, депутати та чиновники ще до набрання такою необхідної кількості голосів.
Подання електронної петиції
Відповідно до статті 23-1 Закону України "Про звернення громадян" громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.
В електронній петиції має бути викладено суть звернення, зазначено прізвище, ім’я, по батькові автора (ініціатора) електронної петиції, адресу електронної пошти. На веб-сайті відповідного органу або громадського об’єднання, що здійснює збір підписів, обов’язково зазначаються дата початку збору підписів та інформація щодо загальної кількості та переліку осіб, які підписали електронну петицію.
Увага!
У змісті електронної петиції в Україні забороняються: заклики до повалення конституційного ладу України, заклики до порушення територіальної цілісності України, заклики до вчинення терористичних актів, пропаганда війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової та релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, інформація, що принижує честь і гідність, права і законні інтереси осіб, матеріали та висловлювання, що представляють загрозу національним інтересам і національній безпеці України, матеріали порнографічного та сексуального характеру, передвиборчі матеріали, комерційні та рекламні матеріали. Неправдиві відомості, подані автором (ініціатором) петиції або громадським об’єднанням, а також використання лайливих слів, прямих образ на ім’я конкретних осіб, є підставою для відмови в її оприлюдненні або для виключення з режиму оприлюднення після з’ясування зазначених обставин. |
Для створення електронної петиції до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування її автор (ініціатор) заповнює спеціальну форму на офіційному веб-сайті органу, якому вона адресована, або веб-сайті громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій, та розміщує текст електронної петиції.
Електронна петиція оприлюднюється на офіційному веб-сайті протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором (ініціатором).
Порядок розгляду електронної петиції
Відповідно до статті 23-1 Закону України "Про звернення громадян" електронна петиція, адресована відповідно Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, розглядається у особливому порядку за умови збору на її підтримку не менш як 25000 підписів громадян протягом не більше трьох місяців з дня оприлюднення петиції.
Вимоги до кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування та строку збору підписів визначаються статутом територіальної громади.
Особливий порядок розгляду петицій, які набрали належну кількість підписів, визначається актами адресатів петиції.
Якщо петиція не набрала необхідної кількості підписів, її розглядають в порядку, встановленому законом для звернень громадян.
Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування, визначається відповідно Президентом України, Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, місцевою радою.
Відповідь на електронні петиції
Відповідно до статті 23-1 Закону України "Про звернення громадян" у відповіді на електронну петицію повідомляється про результати розгляду порушених у ній питань із відповідним обґрунтуванням.
Відповідь на електронну петицію не пізніше наступного робочого дня після закінчення її розгляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу, якому вона була адресована, а також надсилається у письмовому вигляді автору (ініціатору) електронної петиції та відповідному громадському об’єднанню, яке здійснювало збір підписів на підтримку відповідної електронної петиції.
У разі визнання за доцільне викладені в електронній петиції пропозиції можуть реалізовуватися органом, якому вона адресована, шляхом прийняття з питань, віднесених до його компетенції, відповідного рішення. Президентом України, Кабінетом Міністрів України, народними депутатами України за результатами розгляду електронної петиції можуть розроблятися та вноситися в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України законопроекти, спрямовані на вирішення порушених у петиції питань.
Інформація про кількість підписів, одержаних на підтримку електронної петиції, та строки їх збору зберігається не менше трьох років з дня оприлюднення петиції.
Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України
Громадяни можуть звернутися до Президента України з електронними петиціями через спеціальний розділ веб-сайту Офіційного інтернет-представництва Президента України, доступний за адресою: https://petition.president.gov.ua/.
Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України, на підтримку якої зібрано не менш як 25000 підписів громадян протягом не більше трьох місяців з дня її оприлюднення здійснюється відповідно до Порядку розгляду електронної петиції, затвердженого Указом Президента України від 28 серпня 2015 року № 523.
Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Кабінету Міністрів України
Громадяни можуть звернутися з петиціями до Кабінету Міністрів України безпосередньо через офіційний веб-сайт Кабінету Міністрів України (Єдиний веб-портал органів виконавчої влади) (далі - Урядовий портал) або через веб-сайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів громадян на підтримку петиції .
Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Кабінету Міністрів України здійснюється відповідно до Порядку розгляду електронної петиції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року № 457.
Порядок розгляду електронної петиції, адресованої органам місцевого самоврядування
Відповідно до Закону України про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" щодо електронного звернення та електронної петиції до визначення у статуті територіальної громади" вимоги щодо кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування та строку збору підписів електронна петиція до відповідного органу місцевого самоврядування розглядається за умови збору на її підтримку протягом не більш як трьох місяців з дня її оприлюднення такої кількості підписів у відповідній адміністративно-територіальній одиниці, де проживає:
- до 1 тисячі жителів - не менше ніж 50 підписів;
- від 1 тисячі до 5 тисяч жителів - не менше ніж 75 підписів;
- від 5 тисяч до 50 тисяч жителів - не менше ніж 100 підписів;
- від 100 тисяч до 500 тисяч жителів - не менше ніж 250 підписів;
- від 500 тисяч до 1 мільйона жителів - не менше ніж 500 підписів;
- понад 1 мільйон жителів - не менше ніж 1000 підписів.
Відповідальність за порушення законодавства про звернення громадян
Відповідальність за зміст електронної петиції несе автор (ініціатор) електронної петиції.
Згідно статті 26 Закону України "Про звернення громадян" подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян та їхніх посадових осіб, керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягне за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством.
Відповідно до статті 24 Закону України "Про звернення громадян" громадяни, особи, винні у порушенні цього Закону, несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність, передбачену законодавством України.
Детально див. "Вимоги до оформлення звернень громадян та терміни їх розгляду"
Різновид порушень
Враховуючи норми Закону України "Про звернення громадян" , порушеннями права громадян на звернення, реалізованого у формі електронної петиції, можуть бути:
- незаконна відмова в оприлюдненні електронної петиції;
- порушенні строків оприлюденння електронної петиції;
- порушення строків розгляду електронної петиції;
- розгляд петиції не уповноваженим на то суб’єктом;
- ненадання відповіді на електронну петицію.